Witamina D – jak objawia się jej niedobór?

0
74
witamina D

W Polsce niedobór witaminy D ma praktycznie 80% społeczeństwa. Jest to poważny problem, ponieważ właśnie ta witamina ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Wspomaga naszą odporność, ma wpływ na nasz układ kostny, krwionośny, czy też nasze samopoczucie.

Czym jest witamina D?

Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach. Znaczna część zapotrzebowania na witaminę D w naszym organizmie jest pokrywana pod wpływem promieniowania UVB. Jej mniejsza część trafia do nas z pożywienia, które jest pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego.

W komórkach naszej skóry prowitamina D jest ‚uwięzioną’. Dopiero pod wpływem działania promieniowania UVB powstaje cholekalcyferol, który po drodze przekształca się w kalcytriol. Kalcytriol jest to aktywna postać witaminy D, które może zdziałać wiele dobrego w naszym organizmie.

Witamina D bierze udział w takich procesach, jak:

  • ma korzystny wpływ na odporność organizmu;
  • chroni organizm przed rozwojem cukrzycy;
  • ma działanie przeciwnowotworowe;
  • reguluje pracę całego układu krwionośnego,
  • chroni układ kostny.

Przeczytaj też: http://www.bibise.pl/olej-tamanu-z-jakich-wlasciwosci-slynie/

Niedobór witaminy D

Niedobór witaminy D jest bardzo popularny w ostatnim czasie. Większość Polaków nawet nie zdaje sobie z tego sprawy, a jest to bardzo ważne. Ponieważ niedobór witaminy D przyczynia się do występowania wielu dolegliwości i chorób.

W przypadku dzieci niedobór witaminy D przyczynia się do rozwoju krzywicy, z kolei u dorosłych do osteoporozy. Dochodzi do rozmiękania kości, a przy okazji do osłabienia mięśni.

Dodatkowo niedobór witaminy D zwiększa ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób układu krążenia chorób zapalnych, autoimmunologicznych, a nawet nowotworów. Gdy mamy niedostateczną ilość witaminy D w organizmie, szybciej też się starzejemy.

Skąd się bierze niedobór witaminy D?

Podstawową przyczyną niedoboru witaminy D jest niedostateczna synteza skórna, czyli za mało czasu spędzamy na świeżym powietrzu. Wtedy nie jesteśmy wystawieni na działanie promieniowania UVB.

Aby dostarczyć odpowiednią ilość witaminy D, każdy powinien spędzać chociaż 20 min dziennie podczas słonecznego dnia, na świeżym powietrzu. Najlepiej pomiędzy godziną 11 a 14. Nie trzeba leżeć plackiem na słońcu, wystarczy odsłonić 20% powierzchni swojego ciała i nie zastosować w tym miejscu kremu z filtrem przeciwsłonecznym.

Kolejna przyczyna to niska podaż witaminy D z produktów spożywczych. Dieta większości osób nie jest zbilansowana i nie do końca zdrowa.

Źródło: https://www.kawkazabawka.pl/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here